BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, September 25, 2010

Komunikasi Keberkesanan

Prinsip Komunikasi 

  • Pada prinsipnya, komunikasi adalah untuk memudahkan kita memahami antara satu sama lain dalam menjalankan urusan harian kita.
  • Komunikasi berkesan akan berlaku sekiranya semua perkara tersebut dipatuhi : 
  1. Elekkan diri daripada beremosi semasa berkomunikasi.
  2. Mestilah mempunyai tahap saling mempercayai penghantar dan penerima.
  3. Mengikis perasaan persepsi negatif (berfikiran terbuka).
  4. Mesti ada keseragaman dalam penyampaian dan penerimaan maklumat.
  5. Mempertingkatkan lagi komunikasi mendengar, menegak ke atas dan ke bawah, dan komunikasi dalam organisasi itu sendiri.
  6. Menjelaskan idea sebelum berkomunikasi.
  7. Menentukan tujuan sebenar mengapa komunikasi itu hendak dilakukan.
  8. Mengambil tindakan susulan selepas menghantar maklumat (maklum balas).
  9. Pastikan tindakan seiring dengan apa yang dicakap atau dikomunikasikan.
  10. Adakan perundingan dengan dengan orang lain terlebih dahulu sebelum mengadakan komunikasi sebenar.
  11. Pastikan dimanakah proses komunikasi itu akan mengambil tempat.
  12. Memudahkan bahasa dan aliran maklumat yang digunakan.
  13. Mendengar dengan aktif dan penuh perhatian.

0 comments: