Prinsip Komunikasi
- Pada prinsipnya, komunikasi adalah untuk memudahkan kita memahami antara satu sama lain dalam menjalankan urusan harian kita.
- Komunikasi berkesan akan berlaku sekiranya semua perkara tersebut dipatuhi :
- Elekkan diri daripada beremosi semasa berkomunikasi.
- Mestilah mempunyai tahap saling mempercayai penghantar dan penerima.
- Mengikis perasaan persepsi negatif (berfikiran terbuka).
- Mesti ada keseragaman dalam penyampaian dan penerimaan maklumat.
- Mempertingkatkan lagi komunikasi mendengar, menegak ke atas dan ke bawah, dan komunikasi dalam organisasi itu sendiri.
- Menjelaskan idea sebelum berkomunikasi.
- Menentukan tujuan sebenar mengapa komunikasi itu hendak dilakukan.
- Mengambil tindakan susulan selepas menghantar maklumat (maklum balas).
- Pastikan tindakan seiring dengan apa yang dicakap atau dikomunikasikan.
- Adakan perundingan dengan dengan orang lain terlebih dahulu sebelum mengadakan komunikasi sebenar.
- Pastikan dimanakah proses komunikasi itu akan mengambil tempat.
- Memudahkan bahasa dan aliran maklumat yang digunakan.
- Mendengar dengan aktif dan penuh perhatian.
0 comments:
Post a Comment